wkretka.pl

Elektronika i Multimedia

Adobe CS6
Internet

Czy po wycofaniu pakietu Adobe CS6 nadal warto się w niego zaopatrzyć?

Cyfrowe produkty firmy Adobe stanowią dziś standard w branży kreatywnej. Z programów takich jak m.in. Photoshop czy InDesign korzystają zarówno profesjonalni graficy oraz specjaliści zajmujący się składem publikacji, jak i studenci kierunków artystycznych. Obecnie poszczególne aplikacje są dostarczane przez producenta w formie usługi subskrypcyjnej, zwanej Creative Cloud. Wciąż istnieje jednak możliwość zakupu wycofanego z oficjalnej dystrybucji pakietu z wieczystym licencjonowaniem. Czy warto dziś jednak zakupić Adobe CS6?

Czym jest pakiet Adobe CS6?

Pakiet Adobe Creative Suite 6 to zestaw profesjonalnych narzędzi projektowych, który został wypuszczony na rynek komercyjny w maju 2012 roku. Z pomocą CS6 można wykonywać rozmaite zadania – od tworzenia prostych grafik wektorowych, przez makietowanie stron internetowych i prototypów aplikacji mobilnych, aż po opracowywanie materiałów promocyjnych do wydruku. Ten pakiet graficzny zawiera w sobie wszystkie najpotrzebniejsze programy, takie jak m.in. Photoshop, Illustrator, Dreamweaver, After Effects czy Adobe Premiere Pro. Software obejmuje również wiele pomniejszych produktów, które usprawniają pracę i pozwalają na porządkowanie osobistych zasobów graficznych.

Co w praktyce oznacza wycofanie pakietu Adobe CS6?

Firma Adobe już kilka lat temu postanowiła zmienić swój model biznesowy i zastąpiła dotychczasowe produkty z wieczystą licencją na ujednoliconą usługę subskrypcyjną. Powód takiej decyzji jest bardzo prosty – chodzi oczywiście o kwestie finansowe. Fakt, zakup pakietu graficznego Adobe CS6 wiąże się ze sporym wydatkiem, jednak jest on jednorazowy. Z kolei Creative Cloud, czyli cyfrowa platforma zapewniająca użytkownikom dostęp do produktów firmy Adobe, pozwala w dłuższej perspektywie na wygenerowanie o wiele większych zysków dla producenta software’u.

Właśnie z tego powodu pakiet CS6 został wycofany z oficjalnej sprzedaży przez samego wytwórcę i zawieszono tworzenie kolejnych aktualizacji. W maju 2017 roku zakończyło się także wsparcie techniczne ze strony firmy Adobe – w przypadku wystąpienia jakichkolwiek problemów z pobraniem, instalacją lub obsługą poszczególnych programów, użytkownik jest więc zdany wyłącznie na siebie. W tym miejscu należy zaznaczyć, że chociaż pudełkowe wersje pakietu Creative Suite 6 nie są już dostępne na witrynie Adobe od kilku lat, to wciąż można nabyć kopie (zarówno fizyczne, jak i cyfrowe) w wielu różnych sklepach, które zajmują się sprzedażą oprogramowania

Mimo tego, że pakiet CS6 jest wciąż dostępny, to jego producent stale zachęca swoich użytkowników, aby dokonali „przesiadki” na platformę w chmurze. Czy ma to jednak uzasadnienie?

Zalety zakupu pudełkowej wersji pakietu graficznego Adobe

Pakiet Adobe Creative Suite 6 to bardzo rozbudowany zestaw narzędzi, który przyda się zarówno do pracy, jak i nauki oraz hobbystycznego obcowania z szeroko rozumianą grafiką komputerową. Programy wchodzące w skład CS6 mają już swoje lata, jednak dla wielu użytkowników są w zupełności wystarczające – dotyczy to przede wszystkim osób, które mają już doświadczenie ze środowiskiem Adobe i czują się w nim swobodnie.

Pakiet CS6 jest objęty licencją wieczystą, co w praktyce oznacza, że po zakupie ten cyfrowy produkt już na zawsze pozostaje własnością konkretnego użytkownika. Koszt jest co prawda dość spory (oscyluje w okolicach 2000 złotych), jednak nawet taki wydatek może okazać się opłacalny dla tych, którzy i tak planują korzystać z programów Adobe przez dłuższy czas.

Warto dodać, że Adobe co jakiś czas decyduje się na wprowadzenie podwyżek opłat subskrypcyjnych. Wysokość zmian abonamentu zależy od charakterystyki konkretnego rynku oraz kursu walut. W efekcie nabycie CS6 na własność wydaje się jeszcze rozsądniejszym rozwiązaniem – komentuje specjalista reprezentujący firmę Klucz System, autoryzowanego dostawcę kluczy aktywacyjnych do oprogramowania.

A może jednak subskrypcja?

Creative Cloud to platforma, która obejmuje łącznie ponad 20 aplikacji znanych z klasycznych pakietów graficznych od Adobe. Co więcej, usługa oferuje również spory wirtualny dysk oraz dostęp do różnych przydatnych zasobów, jak np. bibliotek fontów czy stockowych zdjęć. Miesięczny koszt „pełnej” subskrypcji to niemal 40€ (w przypadku klientów indywidualnych), jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby zdecydować się na tańszy plan, np. obejmujący wyłącznie Photoshopa i Lightrooma.

Creative Cloud może okazać się lepszym rozwiązaniem dla osób, które potrzebują narzędzi Adobe wyłącznie na potrzeby wykonania pojedynczych projektów – opłata abonamentowa będzie w końcu tańsza niż nabycie pełnoprawnego pakietu. Programy z platformy CC sprawdzą się również lepiej w przypadku początkujących adeptów grafiki. Należy bowiem pamiętać, że zestaw CS6 miał swoją premierę w 2012 roku, więc poszczególne aplikacje są już dość mocno zdezaktualizowane i różnią się wyglądem oraz możliwościami od swoich dzisiejszych odpowiedników.

Co więc wybrać – pakiet Adobe CS6 czy subskrypcję Creative Cloud? Na tak zadane pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ przy podejmowaniu decyzji należy wziąć pod uwagę wiele czynników. Warto zastanowić się chociażby nad dostępnym budżetem, aktualnymi potrzebami oraz możliwym zapotrzebowaniem na produkty spod szyldu Adobe w przyszłości.

Artykuł sponsorowany